قـرآن
قران از ریشه قرء: اصل الواحد در ماده، فهم و ضبط معاني مكتوب به وسيله بصر (چشم) است؛ خواه مادي باشد يا معنوي
و معاني عبارتند از: مفاهيم و مطالب مورد نظر و كتابت (نوشتن) عبارت است از: ثبت آنها به وسيله الفاظ و حروف يا نقوش و تصاوير مناسب در صفحات خارجي يا انفسي يا در لوح محفوظ نزد خداي تعالي
و بصر اعمّ است از اينكه نيرويي حسّي يا بينشي دروني يا صِرفاً روحاني باشد.
پس در قرائت لازم است اين خصوصيات تحقق يابد.
انواع کتابت و قرائت متناظر با آن
همچنين كتابت يا در لوحهاي خارجي است - مانند: كتبتُ في القرطاس- يا در لوحهاي طبيعي به وسيله رويداد حوادث و جريانهاي خارجي است - خواه در موضوعي شخصي يا در عالَم هستي باشد و يا در لوحهاي جانها به واسطه صفات و افكاري است كه در آنها نقش مي بندد و يا در لوح محفوظ نزد خداي تعالي است كه آنچه را كه در قضا و تقدير الهي ميآيد، در آن ضبط ميكند.
إِنَّهُ لَقُرْآنٌ كَرِيمٌ فِي كِتَابٍ مَكْنُونٍ،
قرآن - مانند غُفران- مصدر است كه به عنوان اسم براي كتابي كه بر پيامبر نازل شده، قرار داده شده و اين اسم گذاري به اين دليل است كه خداوند، پيامبر(ص) و مردم آن را قرائت مي كنند.
قران از ریشه قرء: اصل الواحد در ماده، فهم و ضبط معاني مكتوب به وسيله بصر (چشم) است؛ خواه مادي باشد يا معنوي
و معاني عبارتند از: مفاهيم و مطالب مورد نظر و كتابت (نوشتن) عبارت است از: ثبت آنها به وسيله الفاظ و حروف يا نقوش و تصاوير مناسب در صفحات خارجي يا انفسي يا در لوح محفوظ نزد خداي تعالي
و بصر اعمّ است از اينكه نيرويي حسّي يا بينشي دروني يا صِرفاً روحاني باشد.
پس در قرائت لازم است اين خصوصيات تحقق يابد.
انواع کتابت و قرائت متناظر با آن
همچنين كتابت يا در لوحهاي خارجي است - مانند: كتبتُ في القرطاس- يا در لوحهاي طبيعي به وسيله رويداد حوادث و جريانهاي خارجي است - خواه در موضوعي شخصي يا در عالَم هستي باشد و يا در لوحهاي جانها به واسطه صفات و افكاري است كه در آنها نقش مي بندد و يا در لوح محفوظ نزد خداي تعالي است كه آنچه را كه در قضا و تقدير الهي ميآيد، در آن ضبط ميكند.
إِنَّهُ لَقُرْآنٌ كَرِيمٌ فِي كِتَابٍ مَكْنُونٍ،
قرآن - مانند غُفران- مصدر است كه به عنوان اسم براي كتابي كه بر پيامبر نازل شده، قرار داده شده و اين اسم گذاري به اين دليل است كه خداوند، پيامبر(ص) و مردم آن را قرائت مي كنند.