بَقيَّتُ اللَّهِ
بقیه از ریشه بقی: اصل الواحد در اين ماده عبارتست از آنچه كه در مقابل فنا است
كُلُّ مَن عَلَيها فانٍ وَ يَبقی وَجهُ رَبِّكَ
(آيه سورۀ مباركۀ الرحمن، آيات 26 و 27)
معناي نفاد (تمام شدن) به فنا نزديك است مانند:
ما عِندَكُم يَنفَدُ وَ ما عِندَ اللَّهِ باقٍ
(سورۀ مباركۀ نحل، آيه 96)
بَقيَّتُ اللَّهِ خَيرٌ لَكُم
(سورۀ مباركۀ هود، آيه 86)
بقية الله يعني آنچه كه نزد خدا و براي خدا باقي ميماند و آنچه از ثواب و فضل كه نزد او ذخيره ميشود.
اما فرق ميان دوام، بقاء و ثبات
بقاء عبارت است از ثبات بر حالت گذشته و مستصحب بودن آن،
استصحاب : حکم به بقای یقین سابق
اما در ثبات محقق بودن در نفس امر معتبر است و زوال در مقابل آن ميآيد.
اما در دوام تنها امتداد مورد نظر است بدون درنظرگرفتن حالت گذشته و ثبات آن يا تحق موضوع.
بقیه از ریشه بقی: اصل الواحد در اين ماده عبارتست از آنچه كه در مقابل فنا است
كُلُّ مَن عَلَيها فانٍ وَ يَبقی وَجهُ رَبِّكَ
(آيه سورۀ مباركۀ الرحمن، آيات 26 و 27)
معناي نفاد (تمام شدن) به فنا نزديك است مانند:
ما عِندَكُم يَنفَدُ وَ ما عِندَ اللَّهِ باقٍ
(سورۀ مباركۀ نحل، آيه 96)
بَقيَّتُ اللَّهِ خَيرٌ لَكُم
(سورۀ مباركۀ هود، آيه 86)
بقية الله يعني آنچه كه نزد خدا و براي خدا باقي ميماند و آنچه از ثواب و فضل كه نزد او ذخيره ميشود.
اما فرق ميان دوام، بقاء و ثبات
بقاء عبارت است از ثبات بر حالت گذشته و مستصحب بودن آن،
استصحاب : حکم به بقای یقین سابق
اما در ثبات محقق بودن در نفس امر معتبر است و زوال در مقابل آن ميآيد.
اما در دوام تنها امتداد مورد نظر است بدون درنظرگرفتن حالت گذشته و ثبات آن يا تحق موضوع.