امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
تحلیلی پیرامون روایات منع از قیام قبل از ظهور و قیام قائم (عج) / مسئولیت‌های اجتماعی
#16
تایید برخی قیامها و حرکت های انقلابی در دوران غیبت در روایات

روایات عدیده ای از قیامها و حرکت هایی قبل از ظهور نام برده و از آنها تجلیل کرده اند و این خود دلیل دیگری بر فقدان اطلاق و عمومیت روایات نهی از قیام قبل از ظهور برای سرتاسر عصر غیبت است.

این روایات عبارتند از:

1. رَسُولُ اللَّهِ صلی الله علیه و آله:‌ یَخْرُجُ‌ نَاسٌ‌ مِنَ‌ الْمَشْرِقِ‌ فَیُوَطِّئُونَ لِلْمَهْدِیِّ [66]

رسول خداوند صلی الله علیه و آله: «مردمی از مشرق قیام می کنند و برای ظهور مهدی زمینه چینی می کنند.»
این روایت مشکل سندی دارد


2. الباقر علیه السلام: کَأَنِّی بِقَوْمٍ قَدْ خَرَجُوا بِالْمَشْرِقِ یَطْلُبُونَ‌ الْحَقَ‌ فَلَا یُعْطَوْنَهُ‌ ثُمَّ یَطْلُبُونَهُ فَلَا یُعْطَوْنَهُ فَإِذَا رَأَوْا ذَلِکَ وَضَعُوا سُیُوفَهُمْ عَلَی عَوَاتِقِهِمْ فَیُعْطَوْنَ مَا سَأَلُوهُ فَلَا یَقْبَلُونَهُ حَتَّی یَقُومُوا وَ لَا یَدْفَعُونَهَا إِلَّا إِلَی صَاحِبِکُمْ قَتْلَاهُمْ شُهَدَاءُ أَمَا إِنِّی لَوْ أَدْرَکْتُ ذَلِکَ لَاسْتَبْقَیْتُ نَفْسِی لِصَاحِبِ هَذَا الْأَمْرِ. [67]

امام باقر علیه السّلام: «گویی قومی را می‌بینم که از شرق خروج کرده‌اند و خواستار حقّند ولی به آنان داده نمی شود. سپس باز خواستار حقّشان  می شوند و به آنان نمی دهند. چون چنین ببینند شمشیرها برهنه کنند و بر گردن هایشان  بگذارند. در این وقت حقّ آنان را بدهند ولی آنان نپذیرند تا آنکه قیام کنند و آن را جز به صاحب شما (امام مهدی علیه السلام) تحویل ندهند. کشته‌گانشان شهیدند. هان که اگر من آن روز را درک می کردم جان خود را برای یاری صاحب این امر نگاه می داشتم.»


3. الکاظم علیه السلام: رَجُلٌ مِنْ أَهْلِ قُمَّ یَدْعُو النَّاسَ إِلَی الْحَقِّ یَجْتَمِعُ‌ مَعَهُ‌ قَوْمٌ‌ کَزُبَرِ الْحَدِیدِ لَا تُزِلُّهُمُ الرِّیَاحُ الْعَوَاصِفُ وَ لَا یَمَلُّونَ مِنَ الْحَرَبِ وَ لَا یَجْبُنُونَ وَ عَلَی اللَّهِ یَتَوَکَّلُونَ‌ وَ الْعاقِبَةُ لِلْمُتَّقِین‌ [68]

امام کاظم علیه السلام: «مردی از قم مردم را به حق فرا می خواند. مردمی با اراده چون پاره های آهن گرد او می آیند که بادهای سهمگین آنان را نمی لغزاند و از نبرد ملول و خسته و دچار ترس نمی شوند. بر خداوند توکل می کنند و عاقبت برای پرهیزکاران است.» 

این روایت مشکل سندی دارد

4. عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ عُمَرَ قَالَ‌ بَیْنَا نَحْنُ عِنْدَ رَسُولِ اللَّهِ إِذْ أَقْبَلَتْ فِتْیَةٌ مِنْ بَنِی هَاشِمٍ فَلَمَّا رَآهُمُ النَّبِیُّ اغْرَوْرَقَتْ عَیْنَاهُ‌ وَ تَغَیَّرَ لَوْنُهُ فَقَالُوا یَا رَسُولَ اللَّهِ مَا نَزَالُ نَرَی فِی وَجْهِکَ شَیْئاً نَکْرَهُهُ فَقَالَ إِنَّا أَهْلُ بَیْتٍ اخْتَارَ اللَّهُ لَنَا الْآخِرَةَ عَلَی الدُّنْیَا وَ إِنَّ أَهْلَ بَیْتِی سَیَلْقَوْنَ بَعْدِی بَلَاءً وَ تَشْرِیداً وَ تَطْرِیداً حَتَّی یَأْتِیَ قَوْمٌ مِنْ قِبَلِ الْمَشْرِقِ وَ مَعَهُمْ رَایَاتٌ سُودٌ فَیَسْأَلُونَ الْحَقَّ فَلَا یُعْطَوْنَهُ فَیُقَاتِلُونَ‌ وَ یُنْصَرُونَ‌ فَیُعْطَوْنَ‌ مَا سَأَلُوا فَلَا یَقْبَلُونَ حَتَّی یَدْفَعُوهُ إِلَی رَجُلٍ مِنْ أَهْلِ بَیْتِی فَیَمْلَأَهَا قِسْطاً کَمَا مَلَئُوهَا جَوْراً فَمَنْ أَدْرَکَ ذَلِکَ مِنْکُمْ فَلْیَأْتِهِمْ وَ لَوْ حَبْواً عَلَی الثَّلْجِ. [69]

«عبداللَّه بن عمر می‌گوید: روزی در خدمت رسول خداوند صلی‌اللَّه‌علیه‌وآله بودیم که عده‌ای از جوانان بنی هاشم آمدند. از مشاهده آنها دیدگان پیغمبر پر از اشک شد و رنگ مبارکش تغییر کرد. اصحاب عرض کردند: «یا رسول اللَّه! سیمای مبارکتان گرفته است، ما نمی‌توانیم شما را بدین حالت ببینیم. فرمود: ما اهل بیتی هستیم که خداوند برای ما، آخرت را بر دنیا ترجیح داده است. بعد از این اهل بیتم مصیبت‌ها می‌بینند و از وطن آواره و مطرود می‌گردند، تا آن وقت که مردمی از جانب مشرق با پرچم‌های سیاه به طلب حق قیام کنند. این حق را به آنها نمی‌دهند تا جنگ کنند و پیروزی یابند، حق را بگیرند و آن را به مردی از اهل بیت من بسپارند که دنیای آکنده از ظلم را پر از عدل کند. هر کس آن زمان را درک کند، باید به آنها بپیوندد، اگر چه با سینه خیز رفتن  روی برف باشد.»

روایاتی که گذشت بیانگر مشروعیت پاره ای از قیامها در پیش از ظهور است و ناقض ادعای کسانی است که به استناد برخی روایات دیگر، مطلق حرکت های انقلابی و اعتراضی را در عصر غیبت نامشروع می دانند.
Like پاسخ
#17
انقلاب اسلامی، قیامی در دفاع از کیان دین و مذهب
به عنوان تکمله ای بر این مبحث باید بگوییم که انقلاب اسلامی قبل از آن که حرکتی برای تشکیل یک حکومت دینی باشد، قیامی در دفاع از  کیان دین و مذهب بود که مورد هجمه همه جانبه قرار گرفته بود.
پس از مشروطه و ورود تجدد و مدرنیته به ایران در ابعاد گوناگون سیاسی، فرهنگی، آموزشی، اجتماعی و اقتصادی، و استقرار رژیم دست نشانده نظام سلطه و استعمار غرب، شاهد تمامیت خواهی ویژه ای از سوی رژیم پهلوی هستیم که در صدد تغییر و هدم همه بنیادها و نهادها و مظاهر دینی و مذهبی ـ از جمله نهاد روحانیت به عنوان متولی دین و دینداری و تعلیم وتربیت دینی ـ بر می آید تا جایی که حتی تاریخ هجری شمسی را نیز تحمل نکرده و تبدیل به تاریخ شاهنشاهی می کند. اتفاقی که به شکلی گسترده در ترکیه با حکومت کمال آتاتورک رخ داد.
در واقع در چنین شرایطی مساله حفظ کیان دین و مذهب مطرح است که همه فقها به ضرورت مقابله با آن و ذبّ و دفاع از اسلام فتوا می دهند و بسیار عجیب و بعید است که فقیهی مسلمان و شیعه بتواند به سکوت و قعود در برابر چنین رژیمی فتوا دهد و انقلاب اسلامی را از مصادیق رایات و پرچم های طاغوتی قبل از قیام قائم قلمداد کند.
در تاریخ فقه، مساله دفاع از کیان اسلام ـ که وجوب جهاد برای آن  در زمان غیبت مورد اتفاق همه فقها است ـ بدین صورت مطرح بوده است که دشمنی کافر در صدد استیلای نظامی و سیاسی بر سرزمینی اسلامی است؛ چه آن که در گذشته و دوران پیشامدرن، عرصه های دیگر مانند فرهنگی و آموزشی و اقتصادی و اجتماعی در جامعه ای مانند ایران، عمدتا در دستان روحانیت و خود مردم بود و حکومت ها نقش زیادی در این امور نداشتند و از همین رو وقتی جهان اسلام با حمله مغولها روبرو می شود، پس از مدتی رژیم مغولی هضم در جامعه اسلامی می شود اما پس از مشروطه و استقرار رژیم دست نشانده پهلوی، در اثر تحولات تمدنی و ساختاری مدرن، حکومت در صدد قبضه و سلطه بر همه امور بر آمد و برای خلع ید کامل از دین و حتی در مواردی ملیت  در همه عرصه ها برنامه ریزی کرد و این در واقع بدترین هجمه به کیان دین و جامعه ای اسلامی توسط حکومتی کاملا وابسته به نظام سلطه کفر جهانی بود.
تاثیرات این رژیم بر ابعاد گوناگون جامعه ایران آن چنان گسترده و عمیق بود که ما پس از گذشت چهل سال از پیروزی  انقلاب همچنان گرفتار عوارض فعالیت های رژیم مدرن پهلوی در عرصه های گوناگون فرهنگی و اقتصادی و اجتماعی هستیم.
Like پاسخ
#18
جمع بندی
از آنچه گذشت در می یابیم که مجموعه روایات اهل بیت علیهم السلام که سخن از نفی قیام قبل از ظهور امام مهدی و قائم آل محمد صلوات الله علیهم اجمعین و ضرورت سکوت و تقیه گفته اند، در اصطلاح فقهی «قضیة شخصیة» و «روایات فی واقعة» هستند که در زمینه و بافت و کانتکست تاریخی خاصی صادر شده اند و مربوط به همان بافت و شرایط و قیام کنندگانی وابسته به خاندان پیامبر صلی الله علیه و آله هستند که یا از سر موقعیت نشناسی دست به قیام زدند و یا از قدرت طلبان و مدعیان دروغین امامت و مهدویت بودند و مضمون این روایات قابل تسری به هر شرایطی و استنباط این حکم از آنها که هر حرکت انقلابی و اصلاح طلبانه قبل از ظهور نامشروع است، نمی باشد.
ضمن آن که وجود روایاتی نیز در تایید پاره ای  از قیامها در عصر غیبت نیز ناقض چنان برداشتی از روایات حاوی نهی از قیام قبل از ظهور و قیام قائم ـ عجل الله تعالی فرجه الشریف ـ  است.
مانع اساسی دیگر تعمیم و تسرّی مفاد روایات نهی از قیام به همه دوران ها و سرتاسر روزگار غیبت، وجود تکالیف سیاسی و اجتماعی در قران و سنت بر اساس صدها آیه و روایت است که تا قیامت تداوم دارد و نمی توان به استناد معدود روایاتی در باره نهی از قیام قبل ظهور، آنها را از موضوعیت انداخت و حکم به تعطیل آنها داد.
والسلام
Like پاسخ
#19
پی نوشتها:
[1] . الصحیفة السجادیة، ص: 12؟ إثبات الهداة بالنصوص و المعجزات، ج‌4، ص: 102 و 126 البته در مورد قیام زید بن علی و تایید یا عدم تایید آن از سوی اهل بیت علیهم السلام به دلیل اختلاف در مضامین روایات وارده از اهل بیت، بین عالمان شیعه اختلاف است و اعلام یک دیدگاه قطعی در تایید یا نفی قیام زید مشکل است.
[2] . الکافی (ط - الإسلامیة)، ج‌1، ص: 174
[3] . الصحیفة السجادیة، ص: 12/ إثبات الهداة بالنصوص و المعجزات، ج‌4، ص: 146
[4] . الصحیفة السجادیة، ص: 18
[5] . الکافی، ج‌1، ص: 366
[6] . الکافی؛ ج‌8؛ ص 310
[7] . الغیبة (للنعمانی)، ص: 115
[8] . از این جهت او را محض می گفتند که از جهت پدر و مادر هر دو به پیامبر و امیرالؤمنین صلوات الله علیهما منسوب بود. او نوه پسری امام حسن و نوه دختری امام حسین علیهما السلام بود.
[9] مجلسی، محمد باقر بن محمد تقی، مهدی موعود (ترجمه جلد 51 بحار الأنوار)، 1 جلد، اسلامیه - تهران، چاپ: بیست و هشتم، 1378 ش.
[10] . الکافی، ج‌1، ص: 358
[11] . عبد الله محض خود را شجاعتر، بخشنده تر و داناتر از امام صادق علیه السلام می دانست ... (الکافی، ج‌8، ص: 363)
[12] . ابن شهر آشوب مازندرانی، محمد بن علی، مناقب آل أبی طالب(ع)، ج 4، ص 228، قم، علامه، چاپ اول، 1379 ق
[13] . یعقوبی، تاریخ یعقوبی، ج۲، ص۳۷۸ بیروت، ۱۳۷۹ق.
[14] . صفدی، الوافی بالوفیات، ج۶، ص۳۱، بیروت، ۱۳۹۲ق.
[15] . الصحیفة السجادیة، ص: 18
[16] . زرکلی، خیر الدین، الأعلام قاموس تراجم لأشھر الرجال و النساء من العرب و المستعربین و المستشرقین، ج 5، ص 293، بیروت، دار العلم للملایین، چاپ ھشتم،
[17] . ابن أبی زینب، محمد بن ابراھیم، الغیبة، محقق غفاری، علی اکبر، ص 253، تھران، نشر صدوق، چاپ اول، 1397 ق
[18] . ما در مورد این روایات مثل روایات دیگری که در کتاب «عصر حیرت» آورده ایم بحث سندی نکرده ایم جرا که در اعتبار سنجی روایات بر مینای ثقه خبری عمل می کنیم و ثقه مخبری و رجالی را تنها یکی از عوامل اعتبار روایت می دانیم و روایاتی را که در کتب معتبر روایی شیعه نقل شده باشد، اگر معارض نقلی و عقلی نداشته باشد و به خصوص اگر مفاد و مضمون آن با آیات و روایات دیگر و شواهد عقلی و تاریخی و ... تایید شود، معتبر می انگاریم.
[19] . الکافی ج 8، ص 264
[20] . الغیبة (للنعمانی) ص: 199
[21] . تفسیر العیاشی، ج‌1، ص: 65
[22] . الصحیفة السجادیة، ص: 20
[23] . الکافی ج 8، ص 264
[24] . الکافی ج 8، ص 274
[25] . الکافی، ج‌1، ص: 369
[26] . الغیبة(للنعمانی)، ص: 197
[27] . الکافی ج 8 ص 310
[28] . الکافی، ج‌8، ص: 265
[29] . الکافی ج 8، ص 331
[30] . الغیبة (للنعمانی)، ص: 197
[31] . مقصود از زیدیه کسانی هستند که بعد از امام سجاد علیه السلام زید بن علی و سپس یحیی بن زید را امام خود دانستند و قیام مسلحانه علیه حاکمان جور را در هر شرایطی لازم می دانستند و با هر فرزندی از فرزندان فاطمه سلام الله علیها که در ظاهر عادل، عالم و شجاع باشد و مردم را به امامت خود برای جهاد دعوت کند بیعت می کنند و اطاعت او را واجب می دانند. (شرح الأخبار فی فضائل الأئمة الأطهار علیهم السلام؛ ج‌3؛ ص 317)

[32] . کمال الدین و تمام النعمة، ج‌2، ص: 371
[33] . صفری فروشانی، تحلیلی بر قیام‌های علویان در دوران امام رضا(ع) و ارتباط آن با ولایت عهدی، ۱۳۸۸ش، ص۶۸-۶۹
[34] .الغیبة (للنعمانی)، ص: 114
[35] . الکافی، ج‌8، ص: 295
[36] . الغیبة(للنعمانی) ص 111
[37] . شیخ مفید، الارشاد، ۱۴۱۳ق، ج۲، ص۱۷۳.
[38] . الأمالی(للصدوق)، ص: 349
[39] . عیون أخبار الرضا علیه السلام، ج‌1، ص: 249
[40] . کافی، ج۱، ص۳۶۶
[41] . ابوالفرج اصفهانی، مقاتل الطالبیین، ۱۴۱۹ق، ص 380
[42] . البته بیعت امام صادق علیه السلام با محمد معروف به نفس زکیه در هر صورت منتفی بود چه آن که ایشان امام بود و باید دیگران با او در هر حال (چه قیام و چه قعود) بیعت کنند. بنا بر این منظور امام از بیعت در اینجا حمایت است.
[43] . حضور امام معصوم و اجازه وی، بنابر قول مشهور فقهای شیعه از جمله شیخ طوسی، قاضی ابن براج، ابن ادریس، محقق حلی، علامه حلی، شهید ثانی و صاحب جواهر، شرط انجام جهاد ابتدایی است. (جاوید، «حقوق بشر معاصر و جهاد ابتدایی در اسلام معاصر»، ص۱۲۹-۱۳۴) با این حال برخی از فقها مانند شیخ مفید، ابوالصلاح حلبی، و سلار دیلمی، حضور امام معصوم را شرط جهاد ابتدایی نمی‌دانند و بنابراین انجام آن در زمان غیبت را جایز می‌شمرند. (جاوید، محمدجواد، و علی محمددوست، «حقوق بشر معاصر و جهاد ابتدایی در اسلام معاصر»، ص 127 ـ 129، پژوهش‌نامه حقوق اسلامی، سال یازدهم، ش۲، پاییز و زمستان ۱۳۸۹ش.) برخی فقهای معاصر از جمله سید ابوالقاسم خویی (رئیس‌زاده، محمد، «خویی، ابوالقاسم»، دانشنامه جهان اسلام، ص 518، بنیاد دایرة المعارف اسلامی، ۱۳۷۵ش) و محمد مؤمن هم شرط حضور امام معصوم را بر اساس آیات قرآن و روایات معصومان، غیر قابل اثبات دانسته و معتقدند جهاد ابتدایی در زمان غیبت امام معصوم هم، به شرط فراهم بودن شرایط، واجب است. (مؤمن، محمد، «جهاد ابتدایی در عصر غیبت»، ص 51، مجله فقه اهل بیت، ش۲۶، تابستان ۱۳۸۰ش)، حضرت آیت الله خامنه ای نیز مشروعیت جهاد ابتدایی را در عصر غیبت توسط فقیه جامع الشرایط در صورت امکان و مصلحت، اقوی دانسته اند. yon.ir/jRQ2e))
[44] . مائده / 8
[45] . سبا / 34
[46] . نساء/ 96.
[47] . انفال / 60
[48] . عصر/ 1 ـ 4
[49] . نساء/141
[50] . نهج البلاغة (للصبحی صالح)؛ ص 421
[51] . الإفصاح فی الإمامة، ص: 46
[52] . الکافی ؛ ج‌5؛ ص 2
[53] . آل عمران / 104
[54] . آل عمران/ 110
[55] . توبه/71
[56] . المقنعة، ص: 808/ تهذیب الأحکام (تحقیق خرسان)، ج‌6، ص: 181
[57] . نهج البلاغة (للصبحی صالح)، ص 542
[58] . الکافی، ج‌5، ص: 57
[59] . الکافی، ج‌5، ص: 57
[60] . الکافی، ج‌5، ص: 59
[61] . الکافی، ج‌5، ص: 55
[62] . الکافی، ج‌5، ص: 56
[63] . الکافی، ج‌5، ص: 59
[64] . الکافی، ج‌5، ص: 56
[65] . الکافی، ج‌5، ص: 59
[66] . کشف الغمة فی معرفة الأئمة (ط - القدیمة)، ج‌2، ص: 477
[67] . الغیبة(للنعمانی) ص 273
[68] . بحار الأنوار (ط - بیروت)، ج‌57، ص: 216

[69] کشف الغمة فی معرفة الأئمة (ط - القدیمة)؛ ج‌2؛ ص 472 (اربلی، علی بن عیسی، کشف الغمة فی معرفة الأئمة (ط - القدیمة)، 2 جلد، بنی هاشمی - تبریز، چاپ: اول، 1381 ق.)
Like پاسخ


پرش به انجمن: