2022-07-05 11:20 PM
أُولئِكَ الْمُقَرَّبُونَ
فِي جَنَّاتِ النَّعِيمِ
اينان با اين روحيه سبقتگيري در خيرات و سبقتگيري در مغفرت الهي، مقرّبان درگاه خدايند و هر يك در يك جنت نعيم هستند.
مقرّبون؛ بلند مرتبهترين طبقات اهل سعادتاند و اين مرتبه حاصل نميشود مگر از راه عبوديت ،
? و عبوديت تكميل نميگردد مگر وقتي عبد تابع محض خداوند باشد و اراده و عملش تابع اراده مولايش باشد و هيچ چيز نخواهد و هيچ عملي نكند مگر بر وفق اراده حق،
كه اين نوع زندگي داخل شدن تحت ولايت خداوند و در زمره اولياء قرارگرفتن است و اينان با اين خصوصيات در يك جنت نعيم كه همان جنت ولايت باشد -( نعمت بدون قيد ولایت) قرار دارند.
?اين سبقتگيرندگان به سوي خير و مغفرت خداوند، در مقام قرب و در مقام تحقق، به وجود حقانيِ حق هستند، و همه مراتب جنات را دارايند.
چون اينها كساني نيستند كه فقط بخواهند جهنم نروند،
بلكه در خود عطش رسيدن به حقايق را زنده نگهداشتهاند و لذا خود را سوزانده و به حق موجود شدهاند و نه به خود، و معني مقرببودن همين است.
ثُلَّةٌ مِنَ الْأَوَّلِينَ
وَ قَلِيلٌ مِنَ الْآخِرِينَ
ثلّه : جماعت بسيار انبوه.
✍️ مقرّبين از امتهاي گذشته بسيار بودند و از اين امت(آخرين) جمعيت كمتري در زمره مقرّبين هستند.
يعني داستان انسانهايي كه خود را سوخته و شيفته حق كردهاند در طول زمانهاي گذشته كم نبودهاند، همچنانكه عدهاي از امت آخرين كه همان امت اسلام باشد، در زمره همين مقرّبين هستند كه در تحت ولايت حق قرار گرفتهاند
و بر شما امت اسلام است كه اينان را بيابيد.
✅اينان با وجود داشتن مقام قرب، حقايقي را براي ساير افراد امت، از حق ميگيرند و به مردم ميرسانند.
در روايت داريم كه پيامبر فرمودند:
? از آدم تا من، جزء «ثُلًة اولين» است، و امت من «ثُلَّة اخرين» است.....
فِي جَنَّاتِ النَّعِيمِ
اينان با اين روحيه سبقتگيري در خيرات و سبقتگيري در مغفرت الهي، مقرّبان درگاه خدايند و هر يك در يك جنت نعيم هستند.
مقرّبون؛ بلند مرتبهترين طبقات اهل سعادتاند و اين مرتبه حاصل نميشود مگر از راه عبوديت ،
? و عبوديت تكميل نميگردد مگر وقتي عبد تابع محض خداوند باشد و اراده و عملش تابع اراده مولايش باشد و هيچ چيز نخواهد و هيچ عملي نكند مگر بر وفق اراده حق،
كه اين نوع زندگي داخل شدن تحت ولايت خداوند و در زمره اولياء قرارگرفتن است و اينان با اين خصوصيات در يك جنت نعيم كه همان جنت ولايت باشد -( نعمت بدون قيد ولایت) قرار دارند.
?اين سبقتگيرندگان به سوي خير و مغفرت خداوند، در مقام قرب و در مقام تحقق، به وجود حقانيِ حق هستند، و همه مراتب جنات را دارايند.
چون اينها كساني نيستند كه فقط بخواهند جهنم نروند،
بلكه در خود عطش رسيدن به حقايق را زنده نگهداشتهاند و لذا خود را سوزانده و به حق موجود شدهاند و نه به خود، و معني مقرببودن همين است.
ثُلَّةٌ مِنَ الْأَوَّلِينَ
وَ قَلِيلٌ مِنَ الْآخِرِينَ
ثلّه : جماعت بسيار انبوه.
✍️ مقرّبين از امتهاي گذشته بسيار بودند و از اين امت(آخرين) جمعيت كمتري در زمره مقرّبين هستند.
يعني داستان انسانهايي كه خود را سوخته و شيفته حق كردهاند در طول زمانهاي گذشته كم نبودهاند، همچنانكه عدهاي از امت آخرين كه همان امت اسلام باشد، در زمره همين مقرّبين هستند كه در تحت ولايت حق قرار گرفتهاند
و بر شما امت اسلام است كه اينان را بيابيد.
✅اينان با وجود داشتن مقام قرب، حقايقي را براي ساير افراد امت، از حق ميگيرند و به مردم ميرسانند.
در روايت داريم كه پيامبر فرمودند:
? از آدم تا من، جزء «ثُلًة اولين» است، و امت من «ثُلَّة اخرين» است.....