پس هرجا که شخصيتهاي مورد لعن آنجا نباشند جاي ما آن جا نیست
و در آن حال تولّي و تبرّي از حالت ذهني خارج ميشود و صورت کاربردي به خود ميگيرد و اين به معني پاشيدن تخم کينه نيست،
بلکه به معني آن است که پرونده مفتوح است و متوجه باشيم «سپر از دست مينداز که جنگ است هنوز» مواظب باش در اين جنگ در جبههي باطل قرار نگيري.
نامهايي که لعن می کنیم بيش از آنکه نام اشخاص باشد اشاره به شخصيتهايي است که در همهي زمانها وجود دارند و پنجرهي روشني است براي شخصيتشناسي و ملاکهايي ميدهد تا انسان در هر زمان يزيد و شمر و آل مروان و آل زياد زمان را بشناسد و جهت روح و روان خود را از آنها جدا کند تا در اعلام موضع، در نبرد تاريخي حق و باطل، بيموضع و بيطرف نباشد.
زيرا بنا به فرمايش قرآن؛
فَماذا بَعْدَ الْحَقِّ إِلاَّ الضَّلال
اگر انسان از دايرهي حق بيرون آمد، هرجا باشد در دايرهي گمراهي و کفر است
و در آن حال تولّي و تبرّي از حالت ذهني خارج ميشود و صورت کاربردي به خود ميگيرد و اين به معني پاشيدن تخم کينه نيست،
بلکه به معني آن است که پرونده مفتوح است و متوجه باشيم «سپر از دست مينداز که جنگ است هنوز» مواظب باش در اين جنگ در جبههي باطل قرار نگيري.
نامهايي که لعن می کنیم بيش از آنکه نام اشخاص باشد اشاره به شخصيتهايي است که در همهي زمانها وجود دارند و پنجرهي روشني است براي شخصيتشناسي و ملاکهايي ميدهد تا انسان در هر زمان يزيد و شمر و آل مروان و آل زياد زمان را بشناسد و جهت روح و روان خود را از آنها جدا کند تا در اعلام موضع، در نبرد تاريخي حق و باطل، بيموضع و بيطرف نباشد.
زيرا بنا به فرمايش قرآن؛
فَماذا بَعْدَ الْحَقِّ إِلاَّ الضَّلال
اگر انسان از دايرهي حق بيرون آمد، هرجا باشد در دايرهي گمراهي و کفر است