2022-11-27 10:33 PM
إِذَا وَقَعَ الْقَوْلُ عَلَيْهِمْ أَخْرَجْنَا لَهُمْ دَابَّةً تُكَلِّمُهُمْ أَنَّ النَّاسَ كَانُوا بِآيَاتِنَا لاَ يُوقِنُونَ
دابه :یعنی هر صاحب حیاتی که به هرنوعی دارای حرکت باشد -
در ترجمه اصطلاح جنبنده به همین خاطر اومده
إِذَا وَقَعَ الْقَوْلُ عَلَيْهِمْ أَخْرَجْنَا لَهُمْ دَابَّةً
ما جُنبندهاي را بيرون ميآوريم كه با آنها سخن ميگويد
از طرق ما شيعهها اين دابّه بر وجود مبارك حضرت امير تطبيق شده است دابّهاي كه در اين آيه است بر حضرت امير تطبيق شده است يعني کسی كه با كفار سخن ميگويد ﴿تُكَلِّمُهُمْ﴾ چه ميگويد؟
ميفرمايد: ﴿أَنَّ النَّاسَ كَانُوا بِآيَاتِنَا لاَ يُوقِنُونَ﴾ مردم به آيات ما ايمان نياوردند
يعني همين مشركين چون تمام اين ضماير به مشركين برميگردد چون بحث در مشركين بود اينهايي كه ايمان نياوردند
در روايات آمده است كه اينها مربوط به رجعت است براي اينكه اگر مربوط به قيامت بود در قيامت خدا همه را محشور ميكند نه فوجي را،
چون در اين آيه دارد كه ﴿وَيَوْمَ نَحْشُرُ مِن كُلِّ أُمَّةٍ فَوْجاً مِّمَّن يُكَذِّبُ﴾ يعني برخي از مكذّبان را ما محشور ميكنيم,
در معاد كه ﴿إِنَّ الْأَوَّلِينَ وَالآخِرِينَ ٭ لَمَجْمُوعُونَ إِلَي مِيقَاتِ يَوْمٍ مَعْلُومٍ﴾ همه محشور ميشوند ديگر بعض ندارد.
در آن روزي كه عذاب الهي ميخواهد واقع شود دابّهاي به آنها ميگويد جُرم شما اين بود كه به آيات الهي ايمان نياورديد
اينها نشان آن است كه وجود مبارك حضرت امیرالمومنین در موارد حسّاس به عنوان سخنگوي رسمي ذات اقدس الهي حرف ميزند.
مطلب ديگري هم كه در كتاب قيّم الميزان آمده اين است كه برخي از آيات است كه فقط يك بار در قرآن كريم آمده چون يك بار آمده و تقريباً رمزگونه آمده تفسير شفاف آن آسان نيست آيات ديگر كه مكرّر آمده ميشود به وسيله «الآيات يُفسّر بعضها بعضا» آن را معنا كرد اما وقتي اين مضمون فقط يك بار ذكر شده است اين حلّش آسان نيست
گويا هدف هم اين است كه اين رمزگونه بيان شود كه بين ذات اقدس الهي و پيغمبر, اهل بيت(عليهم الصلاة و عليهم السلام) اين رمزگونه باشد
جريان تعليم اسما و خلافت و گفتگوي فرشتهها با خداي سبحان از همين قبيل است آيه اخذ ميثاق از همين قبيل است اين آيه رجعت كه ﴿فَوْجاً مِّمَّن يُكَذِّبُ بِآيَاتِنَا﴾ از اين قبيل است
دابّةالأرض بودنِ حضرت امير از همين قبيل است . بخشي از اينها ابهامش به وسيله روايات روشن ميشود اما انسان بتواند نظر قطعي درباره اين امور بدهد آسان نيست
دابه :یعنی هر صاحب حیاتی که به هرنوعی دارای حرکت باشد -
در ترجمه اصطلاح جنبنده به همین خاطر اومده
إِذَا وَقَعَ الْقَوْلُ عَلَيْهِمْ أَخْرَجْنَا لَهُمْ دَابَّةً
ما جُنبندهاي را بيرون ميآوريم كه با آنها سخن ميگويد
از طرق ما شيعهها اين دابّه بر وجود مبارك حضرت امير تطبيق شده است دابّهاي كه در اين آيه است بر حضرت امير تطبيق شده است يعني کسی كه با كفار سخن ميگويد ﴿تُكَلِّمُهُمْ﴾ چه ميگويد؟
ميفرمايد: ﴿أَنَّ النَّاسَ كَانُوا بِآيَاتِنَا لاَ يُوقِنُونَ﴾ مردم به آيات ما ايمان نياوردند
يعني همين مشركين چون تمام اين ضماير به مشركين برميگردد چون بحث در مشركين بود اينهايي كه ايمان نياوردند
در روايات آمده است كه اينها مربوط به رجعت است براي اينكه اگر مربوط به قيامت بود در قيامت خدا همه را محشور ميكند نه فوجي را،
چون در اين آيه دارد كه ﴿وَيَوْمَ نَحْشُرُ مِن كُلِّ أُمَّةٍ فَوْجاً مِّمَّن يُكَذِّبُ﴾ يعني برخي از مكذّبان را ما محشور ميكنيم,
در معاد كه ﴿إِنَّ الْأَوَّلِينَ وَالآخِرِينَ ٭ لَمَجْمُوعُونَ إِلَي مِيقَاتِ يَوْمٍ مَعْلُومٍ﴾ همه محشور ميشوند ديگر بعض ندارد.
در آن روزي كه عذاب الهي ميخواهد واقع شود دابّهاي به آنها ميگويد جُرم شما اين بود كه به آيات الهي ايمان نياورديد
اينها نشان آن است كه وجود مبارك حضرت امیرالمومنین در موارد حسّاس به عنوان سخنگوي رسمي ذات اقدس الهي حرف ميزند.
مطلب ديگري هم كه در كتاب قيّم الميزان آمده اين است كه برخي از آيات است كه فقط يك بار در قرآن كريم آمده چون يك بار آمده و تقريباً رمزگونه آمده تفسير شفاف آن آسان نيست آيات ديگر كه مكرّر آمده ميشود به وسيله «الآيات يُفسّر بعضها بعضا» آن را معنا كرد اما وقتي اين مضمون فقط يك بار ذكر شده است اين حلّش آسان نيست
گويا هدف هم اين است كه اين رمزگونه بيان شود كه بين ذات اقدس الهي و پيغمبر, اهل بيت(عليهم الصلاة و عليهم السلام) اين رمزگونه باشد
جريان تعليم اسما و خلافت و گفتگوي فرشتهها با خداي سبحان از همين قبيل است آيه اخذ ميثاق از همين قبيل است اين آيه رجعت كه ﴿فَوْجاً مِّمَّن يُكَذِّبُ بِآيَاتِنَا﴾ از اين قبيل است
دابّةالأرض بودنِ حضرت امير از همين قبيل است . بخشي از اينها ابهامش به وسيله روايات روشن ميشود اما انسان بتواند نظر قطعي درباره اين امور بدهد آسان نيست