شـهید
شهید از ریشه شهد: علم به حضور، نزد معلوم و ديدن آن به صورت عيان است؛
و اين معنا در امور محسوس، معلوم است، اما در امور معقول و معارف روحاني: به واسطه حضور معلوم نزد عالم و در نفس او حاصل ميشود.
توضيح اينكه شهود نفس داراي مراتبي است:
1- شهود با عضو بينايي؛ يعني چشم
2- شهود با اعضاي شنوايي، چشايي، بويايي و لامسه؛ يعني گوش، زبان، بيني و پوست
3- شهود با نيروي تفكّر (يعني قوه متصرّفه عقليه)
4- شهود نفس براي خودش و صفات ذاتي اش
5- شهود نفس براي خداي تعالي و صفات ذاتي اش، به واسطه فناي در او و محو آثار وجودي تشخّص يافته خويش
و معناي جامع ميان همه اين مراتب؛ حضور همراه با تحقق علم با يكي از وسايل ذكر شده است.
شهید از ریشه شهد: علم به حضور، نزد معلوم و ديدن آن به صورت عيان است؛
و اين معنا در امور محسوس، معلوم است، اما در امور معقول و معارف روحاني: به واسطه حضور معلوم نزد عالم و در نفس او حاصل ميشود.
توضيح اينكه شهود نفس داراي مراتبي است:
1- شهود با عضو بينايي؛ يعني چشم
2- شهود با اعضاي شنوايي، چشايي، بويايي و لامسه؛ يعني گوش، زبان، بيني و پوست
3- شهود با نيروي تفكّر (يعني قوه متصرّفه عقليه)
4- شهود نفس براي خودش و صفات ذاتي اش
5- شهود نفس براي خداي تعالي و صفات ذاتي اش، به واسطه فناي در او و محو آثار وجودي تشخّص يافته خويش
و معناي جامع ميان همه اين مراتب؛ حضور همراه با تحقق علم با يكي از وسايل ذكر شده است.