2023-05-23 10:15 AM
و لله الأسماء الحسنى فادْعُوه بها و ذَرُوا الَّذِينَ يُلحِدُونَ في أَسمائِهِ
سيُجزون ما كانوا يعملون
وذر : عبارتست از ترک کردن نظر و توجه به چیزی .
و إلحاد : عمل يا أثرى است که خارج از برنامه منظور باشد ، چون خارج شدن از برنامه عملی یا فکری دین الهی ، یا حقیقت دیگر .
و ملحد کسی را گویند که از برنامه دين الهى بيرون رود .
و الأسماء الحسنى : کلمه اسم مأخوذ است از شما که آرامی و عبری بوده ، و بمعنی اسم عرفی است ، و این لغت ارتباطی با لغت سماء ندارد که بمعنی بلندی است .
و أسماى الهى بر دو قسم باشند : لفظی و تکوینی . و إسم : آن لفظ یا چیزیست که نشان بدهد ذات یا صفتی را .
و درباره خداوند متعال لقب یا کنیه جریان پیدا نمیکند.
و حُسنى : بوزن فضلى ، مؤنّث أحسن و صیغه تفضیل است، و بچیزی إطلاق می شود که نیکوتر باشد
و از لحاظ نشان دادن آنها ، أسماء صفات و ذات خداوند متعال را بهترین و نیکوترین کلمات باشند ، از جهت خود آن ألفاظ و مفاهیم ، و هم از جهت مفید بودن بدیگران .
و
آری انسان بوسیله آن أسماء : ارتباط و قـرب بـخداوند متعال پیدا کرده ، و بمقامات و صفات إلهي آشنا می شود ، و این معنی بزرگترین خیر و سعادت و موفقیت باشد برای انسان .
و این کلمه برای توصیف و تعریف است ، نه برای تقیید ، زيرا همه أسماى الهى نیکو بوده و از مظاهر صفات جلال و جمال خداوند متعال و نشان دهنده مقامات او هستند .
سيُجزون ما كانوا يعملون
وذر : عبارتست از ترک کردن نظر و توجه به چیزی .
و إلحاد : عمل يا أثرى است که خارج از برنامه منظور باشد ، چون خارج شدن از برنامه عملی یا فکری دین الهی ، یا حقیقت دیگر .
و ملحد کسی را گویند که از برنامه دين الهى بيرون رود .
و الأسماء الحسنى : کلمه اسم مأخوذ است از شما که آرامی و عبری بوده ، و بمعنی اسم عرفی است ، و این لغت ارتباطی با لغت سماء ندارد که بمعنی بلندی است .
و أسماى الهى بر دو قسم باشند : لفظی و تکوینی . و إسم : آن لفظ یا چیزیست که نشان بدهد ذات یا صفتی را .
و درباره خداوند متعال لقب یا کنیه جریان پیدا نمیکند.
و حُسنى : بوزن فضلى ، مؤنّث أحسن و صیغه تفضیل است، و بچیزی إطلاق می شود که نیکوتر باشد
و از لحاظ نشان دادن آنها ، أسماء صفات و ذات خداوند متعال را بهترین و نیکوترین کلمات باشند ، از جهت خود آن ألفاظ و مفاهیم ، و هم از جهت مفید بودن بدیگران .
و
آری انسان بوسیله آن أسماء : ارتباط و قـرب بـخداوند متعال پیدا کرده ، و بمقامات و صفات إلهي آشنا می شود ، و این معنی بزرگترین خیر و سعادت و موفقیت باشد برای انسان .
و این کلمه برای توصیف و تعریف است ، نه برای تقیید ، زيرا همه أسماى الهى نیکو بوده و از مظاهر صفات جلال و جمال خداوند متعال و نشان دهنده مقامات او هستند .