وَ فاكِهَةٍ مِمَّا يَتَخَيَّرُونَ
وَ لَحْمِ طَيْرٍ مِمَّا يَشْتَهُونَ
و از نمونههاي تنعمي كه مقربون دارا هستند اينكه آن پسران، يكي ميوه ميآورد، هر ميوهاي كه خود مقربون اختيار كردهاند، و ديگري مرغ بريان ميآورد، هر نوع مرغي كه خود مقربون هوس كردهاند،
و چنانچه آن بهشتي دوست داشته باشد، بدون واسطه از آن ميوهها و غذاها استفاده كند آن نيز براي او ممكن است.
✅ فاكهه: صورت كشفيات معنوي است كه واجد جميع كمالات است
✅ لَحم طير: صورت لطائف حِكْمي و دقائق معاني معنوي است يعني اهل فنا و قرب در قيامت به هر كشفي و به هر حكمتي كه خواستند، مينگرند و آن را مييابند
و حاصل بهكاربردن قواي نفس در راه خدا و در اختيار گرفتن خطورات نفس، ظهور اين كشفيات معنوي است.
در اثر به وحدت كشيدن حالات نفس از پراكنده شدن در كثرات، چنين انوار الهي در نفس ظاهر ميشود، با صورت ميوههايي بهشتي و گوشت مرغان، آنهم با وسعتي كه او تمنّا كند و با حالاتي كه همراه صورت آن، ميوهها و آن گوشت پرندگان بر قلب او جاري ميگردد.
✅✍️ معنای معاد جسماني : اعمال و اخلاق و عقايد انسانها در قيامت جسم و صورت دارند و آن جسم، صورت اعمال خود آنهاست
و در آخر آيه 20 و 21 ميفرمايد: «مِمّا يَتَخَيَّروُن» هر چهقدر كه اختيار كنند. يا ميفرمايد: «مِمّا يَشْتَهُون» يعني هر چهقدر كه بخواهند.
اين مقام بدان علت است كه اينها در دنيا اراده خود را فاني در اراده خدا كردهاند، و در واقع به اراده خداوند، اراده ميكنند و به خواست خداوند ميخواهند و لذا هيچ محدوديتي در نفوذ ارادهشان نيست.
در حالي كه براي اصحاب يمين در آيه 32 ميفرمايد:
وَ فاكِهَةٍ كَثِيرَةٍ
يعني براي اصحاب يمين، فاكهه و كشفيات معنوي هست، منتها نه آنچه بخواهند، بلكه فاكِهَةٍ كثيرة، مقدار زيادي از آن فاكهه هست.
چون اصحاب يمين با اينكه سراسر وجود ظلماني دنيايي خود را به وجود قدسي و يمين تبديل كردهاند،
ولي با اينهمه مقام فناي سابقون، مقام ديگري است، اراده آنها عين اراده خدا شدهاست.
وَ لَحْمِ طَيْرٍ مِمَّا يَشْتَهُونَ
و از نمونههاي تنعمي كه مقربون دارا هستند اينكه آن پسران، يكي ميوه ميآورد، هر ميوهاي كه خود مقربون اختيار كردهاند، و ديگري مرغ بريان ميآورد، هر نوع مرغي كه خود مقربون هوس كردهاند،
و چنانچه آن بهشتي دوست داشته باشد، بدون واسطه از آن ميوهها و غذاها استفاده كند آن نيز براي او ممكن است.
✅ فاكهه: صورت كشفيات معنوي است كه واجد جميع كمالات است
✅ لَحم طير: صورت لطائف حِكْمي و دقائق معاني معنوي است يعني اهل فنا و قرب در قيامت به هر كشفي و به هر حكمتي كه خواستند، مينگرند و آن را مييابند
و حاصل بهكاربردن قواي نفس در راه خدا و در اختيار گرفتن خطورات نفس، ظهور اين كشفيات معنوي است.
در اثر به وحدت كشيدن حالات نفس از پراكنده شدن در كثرات، چنين انوار الهي در نفس ظاهر ميشود، با صورت ميوههايي بهشتي و گوشت مرغان، آنهم با وسعتي كه او تمنّا كند و با حالاتي كه همراه صورت آن، ميوهها و آن گوشت پرندگان بر قلب او جاري ميگردد.
✅✍️ معنای معاد جسماني : اعمال و اخلاق و عقايد انسانها در قيامت جسم و صورت دارند و آن جسم، صورت اعمال خود آنهاست
و در آخر آيه 20 و 21 ميفرمايد: «مِمّا يَتَخَيَّروُن» هر چهقدر كه اختيار كنند. يا ميفرمايد: «مِمّا يَشْتَهُون» يعني هر چهقدر كه بخواهند.
اين مقام بدان علت است كه اينها در دنيا اراده خود را فاني در اراده خدا كردهاند، و در واقع به اراده خداوند، اراده ميكنند و به خواست خداوند ميخواهند و لذا هيچ محدوديتي در نفوذ ارادهشان نيست.
در حالي كه براي اصحاب يمين در آيه 32 ميفرمايد:
وَ فاكِهَةٍ كَثِيرَةٍ
يعني براي اصحاب يمين، فاكهه و كشفيات معنوي هست، منتها نه آنچه بخواهند، بلكه فاكِهَةٍ كثيرة، مقدار زيادي از آن فاكهه هست.
چون اصحاب يمين با اينكه سراسر وجود ظلماني دنيايي خود را به وجود قدسي و يمين تبديل كردهاند،
ولي با اينهمه مقام فناي سابقون، مقام ديگري است، اراده آنها عين اراده خدا شدهاست.